
Social cohesion has many facets. For example, “the Council of Europe defines social cohesion as the ability of a society to ensure the well-being of all its members and to manage differences and divisions by minimising inequalities and avoiding marginalisation, and to ensure the means to achieve the well-being of all.” Social media, among others, play a special role in our society - with both integrating and fragmenting effects that need to be systematically empirically tested.
At the same time, this correlates with questions about individual knowledge and skills, habits, behavioural styles and personality traits, but also about motives, goals and (educational) contexts that can only be answered through cooperation between economics, sociology, law, psychology, theology, media studies and others.
Projects in the profile area 'Social cohesion'
Sonja Oeynhausen (WHF)
Informationen about the project
Aktuell lässt sich weltweit ein enormes Wachstum in Bezug auf die Entwicklung und Implementierung KI-basierter Systeme in allen gesellschaftlichen Sektoren konstatieren. Einerseits bietet sich dadurch großes Potential für die Verbesserung gesellschaftlicher Kohäsion für Individuen, Gemeinschaften und Institutionen, andererseits wird dieses positive Potenzial von wachsenden gesellschaftlichen Risiken begleitet. Dazu gehören u.a. zwischenstaatliche Konkurrenzen (Kampf um ‚Digitale Souveränität‘), systemische Benachteiligungen bestimmter sozioökonomischer Gruppen und die Verfestigung digitaler Kluften und Bildungsungleichheiten, aber auch politische Polarisierungstendenzen treten schärfer hervor. Die bestehenden sozio-technischen Arrangements, hier verstanden als die Art und Weise der Einbettung und Gestaltung der neuen Technologien in die soziale Organisation von Gesellschaften und ihren Institutionen, geraten unter Veränderungsdruck. Das Projekt ordnet sich in dieses Forschungsfeld ein und will in drei empirischen Studien das Vertrauen, die Nutzung und die Akzeptanz von KI-basierten Technologien untersuchen, um zu prüfen, welche Einflüsse diese Technologien auf Handlungspraxen sozialen Zusammenhalts und ihre technopolitischen Rahmungen haben. Weitergehende Ziele sind die Beantragung internationaler Vergleichsstudien und die Entstehung eines internationalen Netzwerks.
Project leader
Prof. Dr. Svenja Kranich
Prof. Dr. Daniela Pirazzini
PD Dr. Simone Knewitz
Swantje Leiting (WHK)
Information about the project
The overarching question of the research project aims at a better understanding of changing power structures and hierarchies in contemporary societies, taking into account both the individual (e.g. regarding self-determination, freedom of the individual) and society (e.g. regarding questions of social participation) as well as the role of institutions (e.g. regarding discrimination). Democratization in this sense is understood as an increase in the participation of all social groups as well as a (supposed) flattening of hierarchies.
- Interdisciplinary Workshop (12.09.2023): "Democratisation, roles, and discourse"
- The science night (17.05.2024): 'Language, Discourse and Power Structures in (De-)Democratization' 1
- IAAK Queer Week (03.06.-07.06.2024). Click here for further information 2or the programme3
- IAAK Queer Week (02.06.-06.06.2025). Further information will follow shortly.
- You can find more information here5.
- SoSe 2023 (seminar): Language and Power6
- SoSe 2023 (seminar): Die Sprache der Demokratie in Geschichte und Gegenwart 7
- SoSe 2023 (seminar): Perspektiven der Lexikographie: Gender – Sprache – Stereotype (Fr./It) 8
- WiSe 2023/24 (seminar): La lingua della discriminazione 9
- WiSe 2023/24 (seminar): Riots, Strikes, Mobs: Crowds in the American Literary Imagination 10
- SoSe 2024 (seminar): (Critical) Translation Studies 11
- WiSe 2024/25 (seminar): Language and the Media 12
- WiSe 2024/25 (seminar): Discourse Analysis 13
- WiSe 2024/25 (seminar): North American Literatures and Cultures: From Early New World Encounters to a New Global Age14
- WiSe 2024/25 (lecture / seminar): Argumentation und Metaphern15
- WiSe 2024/25 (seminar): Die Macht der Sprache für die Demokratie (Frz./It.) 16
-
Lichterfeld, I.: "Visualising Injustice - Shakespeare and Racism in the EFL Classroom.” Daniel Schönbauer (ed.): 'All the world's a stage' - Shakespeare in English Language Education. Topics - Tasks - Selected Texts. Baden Baden: Tectum, 2021, 12-37.
- Blasius, Jörg. (mit Alice Barth) Quantitative Raum- und Quartiersbeobachtung. In: Nina Baur und Jörg Blasius (Hrsg.), Handbuch Methoden der empirischen Sozialforschung. Wiesbaden: Springer VS, dritte Auflage (neues Kapitel) 2022, S. 1653-1668.17
- Brandt, Carmen 2022. „Vom goldenen zum geteilten Bengalen: Eine kurze Geschichte der Bengalen und ihrer Heimatregion“, in: Aus Politik und Zeitgeschichte 30/31: 20–27.
- Bruns, H., & Kranich, S. (2022). Terms of address: A contrastive investigation of ongoing changes in British, American and Indian English and in German. Journal of Contrastive Pragmatics, 3(1), 112-143.18
- Dietrich-Grappin, Sarah. Anders Üben in der Tertiärsprache Spanisch: Ein Mehr an echter Lernzeit durch herkunfts- und fremdsprachliches Vorwissen. In: Hispanorama (2022; 178), 79-84.
- Meyer, S.N. (2022): Native Removal Writing: Narratives of Peoplehood, Politics, and Law. Norman. University of Oklahoma Press. 290 pp.
- Meyer, Sabine N. "COVID-19 as a Magnifying Glass: Native America between Vulnerability and (Self-)Empowerment." In the Realm of Corona Normativities II – The Permanence of the Exception. Ed. Werner Gephart. Frankfurt: Vittorio Klostermann, 2022. 223-50.
- Pirazzini, Daniela (2022): Il genere testuale dialogico-polilogico nella cultura digitale. Firenze: Franco Cesati editore
- Pirazzini, Daniela (2022): Prima inter pares. Il lato nascosto della discriminazione. Frankfurt: Peter Lang
- Dietrich-Grappin, Sarah. Tertiary language didactics 2.0. A review of a multilingual didactics approach and its remodeling in the light of empirical research, translanguaging and compétence plurilingue. In: Sebestyén, K., Jagielska, K. & Comes, N. (Eds.): Multilingualism in Europe. Hungarian Educational Research Journal (2023; 13.2) [zusammen mit Britta Hufeisen]19
- Meyer, S. N. (2023): "'I was nothing but a bare skeleton walking the path': Biopolitics and Life in Diane Glancy's Pushing the Bear." In: Biopolitics – Geopolitics – Life: Settler Colonialisms and Indigenous Presences, Eds. René Dietrich, Kerstin Knopf. Durham: Duke UP, 177-96.
- Ahlers, Anna L./Rudolf Stichweh, Die Bipolarität von Demokratie und Autoritarismus und ihre gesellschaftlichen Ursprünge, in: Soziale Systeme 25 (2), 2020, 377-417 (erschienen Dezember 2022)
- Barth, Alice/Jörg Blasius (2023). Assessing Rental Price Dynamics in two Gentrified Neighbourhoods by Means of a Dwelling Panel. In: Survey Research Methods, 17, 2023, 395-410.
- Blasius, Jörg/Lukas Sausen (2023). Detecting Fabricated Interviews Using the Hamming Distance. In: Survey Research Methods, 17, 2023, 131-145 (plus Online-Appendix).
- Brandt, Carmen & Anna Fiedler (Hrsg.) 2023: Politics of Belonging and Exclusion – Nation-building in Contemporary Asia (Referierter Themenschwerpunkt), in: ASIEN 164/165.
- Brandt, Carmen & Anna Fiedler 2023: „Editorial: Politics of Belonging and Exclusion – Nation-building in Contemporary Asia“, in: ASIEN 164/165: 7–21.
- Brandt, Carmen 2023: „Die Macht der Buchstaben: Schrift und Identität im modernen Südasien“, in: Belfiore, Valentina; Dupraz, Emmanuel; Roth, Theresa (Hrsg.). Schriftkonventionen in pragmatischer Perspektive. Akten der Arbeitstagung der Indogermanischen Gesellschaft (Brüssel, 13.-14. September 2018). (Letters Orientales et Classiques 22.) Leuven: Peeters: 350–392.
- Bruns, H. (2023). “That’s all it takes to be trans”: Counter-strategies to hetero- and transnormative discourse on YouTube. International Journal of the Sociology of Language, 283, 53-76.20
- Dietrich-Grappin, Sarah: Interlingualer Produktionstransfer als Schlüssel zur Förderung von Sprechkompetenz auf Anfangsniveau. In: Französisch heute (2023; 54,4), 18-25.
- Dietrich-Grappin,Sarah & Hufeisen, Britta: Tertiary language didactics 2.0. A review of a multilingual didactics approach and its remodeling in the light of empirical research, translanguaging and compétence plurilingue. In: Sebestyén, K., Jagielska, K. & Comes, N. (Eds.): Multilingualism in Europe. Hungarian Educational Research Journal (2023; 13.2) [online first]
- Duile, Timo; Großmann, Kristina; Haug, Michaela; Sprenger, Guido (2023) (Hrsg.) Plural Ecologies in Southeast Asia: Hierarchies, Conflicts, and Coexistence. London & New York: Routledge
- Großmann, Kristina. (2023) Conflicting Notions of Land in Indonesia. In: Society & Natural Resources.21
- Großmann, Kristina. (2023) Patronage Networks and the Hope for a Better Future: Coal Mining in Indonesia. In: The Political Economy of Extractivism. Global Perspectives on the Seduction of Rent. H. Warnecke-Berger and J. Ickler (eds.), 123-136.22
- Kießling, Friedrich/Christoph Safferling: Der lange Weg zum demokratischen Staatsschutz. Die Bundesanwaltschaft zwischen Kommunistenprozessen, Rechtsradikalismus und Spiegel-Affäre. In: Kritische Justiz. Vierteljahresschrift für Recht und Politik 56 (2023), S. 189-200.
- Pirazzini, Daniela. (2023). “Il genere testuale dialogico-polilogico nella cultura digitale”. In: Anna-Maria De Cesare, Angela Ferrari, Letizia Lala, Filippo Pecorari (a cura di): Forme della scrittura italiana contemporanea in prospettiva contrastive, Firenze: Franco Cesati editore.
- Reber, Elisabeth und Andreas A. Jucker, hg. 2023a . Virtueller Sonderband ‚Diachronic Pragmatics: Perspectives on spoken English.’ Journal of Pragmatics.
- Reber, Elisabeth und Andreas H. Jucker. 2023b . „Diachronic pragmatics: New perspectives on recent developments of spoken English.” Virtueller Sonderband ‚Diachronic Pragmatics: Perspectives on spoken English‘ (Elisabeth Reber und Andreas H. Jucker, hg.). Journal of Pragmatics 216: 67-74.
- Reber, Elisabeth. 2023. „On the ritualization of commemorative practices: Paying tribute in British Prime Minister’s Questions.” Virtueller Sonderband ‚Diachronic Pragmatics: Perspectives on spoken English‘ (Elisabeth Reber und Andreas H. Jucker, hg.). Journal of Pragmatics 224: 92-106.
- Stichweh, Rudolf. Como surgem sociedades divididas? In: PLURAL, Revista do Programa de Pos-graduacao em Sociologia da USP, Sao Paulo, 30, 1, Jan/Jun 2023, 196-212.23
- Stichweh, Rudolf. Interdisziplinarität. Pp. 221-222 in: Rolf Arnold/Ekkehard Nuissl/Josef Schrader (Hg.), Wörterbuch Erwachsenen- und Weiterbildung (3. Aufl.). Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt 2023.
- Stichweh, Rudolf. Lernfähigkeit (Zum 25. Todestag von Niklas Luhmann). Die Welt, 6. November 2023, S. 14.
- Stichweh, Rudolf. Migration und Internationalisierung im Welthochschulsystem und im globalen Wissenschaftssystem. S. 30-43 in: Internationalisierung im Fokus: Innenansichten aus dem deutschen Wissenschaftssystem. Die Junge Akademie (BBAW/Leopoldina) 2023.
- Stichweh, Rudolf. Moral im Grand Hotel Imperial. Dubrovnik, April 1976. Zeitschrift für Ideengeschichte 17, 3, 2023, 35-43.
- Stichweh, Rudolf. On Comparison and the Use of Theory (zusammen mit Christoph Antweiler, Stephan Conermann und anderen). Discussion Paper 23/02, Bonn Center for Dependency and Slavery Studies.
- Stichweh, Rudolf. The University as a World Organization. Pp. 424-442 in: Paola Mattei et al. (eds.), The Oxford Handbook of Education and Globalization. Oxford U.P. 2023.
- Kießling, Friedrich/Christoph Safferling: Der Streitfall. Wie die Demokratie nach Deutschland kam und wie wir sie jetzt bewahren müssen. München 2024.24
- Knewitz, Simone. “White Fragility and White Shame: Liberal Performances of Anti-Racism and the Politics of Vulnerability in the U.S.” Vulnerability: Real, Imagined, and Displayed Fragility in Language and Society. Hg v. Silvia Bonacchi, Carsten Junker, Ingo H. Warnke, Hanna Acke und Charlotta Seiler Brylla. V&R, 2024.
- Dietrich-Grappin, Sarah: Plurilinguale Kompetenz in den neuen Bildungsstandards – Ein mehrsprachigkeitsdidaktischer Meilenstein mit Wermutstropfen. In: Zeitschrift für Fremdsprachenforschung 2024:1.
- Bruns, H., & Leiting, S. (2024). Using gender-inclusive language in German? It’s a question of attitude… In: F. Pfalzgraf (Ed.), Attitudes towards gender-inclusive language: A multinational perspective. [Language and Social Life], De Gruyter Mouton.
- Dietrich-Grappin, Sarah; Gogolin, Ingrid & Usanova, Irina (Hg.): Migrationssensibler Fremdsprachenunterricht – Voraussetzungen, Ziele und Lerngelegenheiten am sogenannten dritten Ort [Themenheft]. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht 2024:2
- Dahmen-Adkins, J. & Wolffram, A. (eds.) (2024). Wissenschaftskarrieren und Gender Bias – Chancengerechtigkeit an Hochschulen zwischen formellen Vorgaben und informellen Einflüssen. Opladen et al: Budrich-Verlag25.
- Dietrich-Grappin, S. (2024), Plurilinguale Kompetenz in den neuen Bildungsstandards – Ein mehrsprachigkeitsdidaktischer Meilenstein mit Wermutstropfen. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 35(1), 73-89.
- Meyer, S. N. & Benz, S. (2024). Zum Verhältnis von Widerstand, Klang und Spiritualität in den indigenen Literaturen Nordamerikas. Eine ambiguitätstheoretische Betrachtung. In: K. von Stosch & C. Dockter (eds.), Ambiguität, Macht und die Formierung religiöser Identitäten. (pp. 45-65). Freiburg: Herder.
- Meyer, S. N. (2024) 'IndigiPolitics': Native American Voters and the 2024 U.S. Presidential Election. In: G. Olson & M. Kreitler (eds.), Diversity issues in the USA – Transnational perspectives on the 2024 presidential elections (pp. 55-83). Bielefeld: transcript.
- Meyer, S. N. (2024) Review of “Reading Territory: Indigenous and Black Freedom, Removal, and the Nineteenth-Century State” by Kathryn Walkiewicz (University of North Carolina Press, 2024). American Literary History, 36(2), 608-10.
- Kießling, F, & Safferling, C. (2024). Das Grundgesetz und wir. Demokratiegeschichte in Deutschland vor und nach 1949. Neue Juristische Wochenschrift, 77, 1537-1542.
- Kießling, F. & Safferling, C. (2024). Der Streitfall. Wie die Demokratie nach Deutschland kam und wie wir sie neu beleben müssen. München: dtv.
- Knewitz, S. (2024). White fragility and white shame: liberal performances of anti-racism and the politics of vulnerability in the U.S. In: S. Bonacchi (ed.), Vulnerability: Real, imagined, and displayed fragility in language and society (pp. 35-46). Goettingen: V&R unipress.
- Knewitz, S. (2024). Collective Agency. In: S. Knewitz & S. Mueller (eds.)., The Aesthetics of Collective Agency: Corporations, Communities and Crowds in the Twenty-First Century (pp. 23-36). Bielefeld: transcript.
- Knewitz, S. & Mueller, S. (eds.) (2024). The Aesthetics of Collective Agency: Corporations, communities and crowds in the twenty-first century. Bielefeld: transcript.
- Schneider, B. & Heyd, T. (eds.) (2024). Posthumanist Sociolinguistics (Special Issue). Signs and Society, 12(1).
- Schneider, B. & Heyd, T. (2024). Introduction: Unthinking Language from a Posthumanist Perspective. Signs and Society, 12(1), 1-23.
- Knewitz, Simone, und Stefanie Müller (Hg.). The Aesthetics of Collective Agency: Corporations, Communities, and Crowds in the Twenty-First Century, Transcript, 2024.
Events
-
Poster-presentation26 at the ‚Annual Conference of Society for NeuroEconomics, Cascais, Portugal, 10/2024
The Project is supported by Bonn Research Alliance (BORA)27
- Round Table on Forced Displacement and Migration related Research (17.05.2023)28. Here29 you can find the results of the first roundtable.
- 2. Roundtable Forced Migration Studies on “Research-policy Relations in the Context of (Forced) Migration” (07.12.2023)30
- 3. Roundtable Forced Migration Studies on "What moves Bonn? Exploring our City in the Concept of (Forced) Migration" (14.03.2024)
- 4. Roundtable Forced Migration Studies on "Exploring Ethical Questions in Forced Migration Studies" (12.06.2024)
- Panel-Discussion: "Ko-Produktion von Wissen zu Flucht und Aufnahme im lokalen Raun: Diskussion am Beispiel einer Bonner Initiative" (18.09.2024)
Prof. Dr. Markus Gabriel
Prof. Dr. Zed Adams, NSSR
Prof. Dr. Paul Kottman, NSSR
Alex Englander (WMA)
Jan Voosholz (WMA)
Information about the project
The Institute for Philosophy and the New Humanities convenes graduate students from The New School31, the University of Kyoto and the University of Bonn for intensive seminars on pressing questions in contemporary philosophy and the humanities. The events take place in New York and Kyoto and incorporate distinguished scholars from across the globe.
- Fall Institute (19.-23. October 2020): ‘Artificial Intelligence and the Human(ities)’32
- Fall Institute (25.-29. October 2021): ‘Objectivity and the Humanities’33
- Fall Institute (26.-30- September 2022): 'A.I. - The Art of Interpretation'34
- Fall Institute (11.-15. September 2023): ‘Mind-Dependent Artifacts and Artifact-Dependent Minds – AI and the Human’35
- Fall Institute (30.09.-04.10.2024): 'Limits of Intelligence: Meaning and Value'36
- Fall Institute (01.09.-05.09.2025): 'Iconoclasm in the Age of AI'
- Fall Institute (22.09.-26.09.2025): 'The Social Ontology of AI'
- Call for Application: Forum Humanum Fellowships/Fall Institute ‘Artificial Intelligence and the Human(ities)’ (Deadline: 02.06.2020)38
- Call for Application: Forum Humanum Fellowships/Fall Institute ‘Objectivity in the Humanities’ (Deadline: 30.06.2021)39
- Call for Application: Forum Humanum Fellowships/Fall Institute ‘A.I. – The Art of Interpretation’ (Deadline: 15.06.2022)40
- Call for Application: Forum Humanum Fellowships/Fall Institute ‘Mind-Dependent Artifacts and Artifact-Dependent Minds – AI and the Human’ (Deadline: 28.02.2023)41
- Call for Application: Forum Humanum Fellowship/Fall Institute: 'Limits of Intelligence: Meaning and Value' (Deadline: 29.02.2024)42
- Call for Application: Forum Humanum Fellowship/Fall Institute: 'Iconoclasm in the Age of AI' & 'The Social Ontology of AI' (Deadline: 31.03.2025) 43
“When children have a transformative voice in turbulent times”. With this title, the international conference of the ChaPTheR-Project focuses on children when it comes to challenging changes in society and the question of meaning. In the context of religious education children are to be involved as active partners to develop new impulses for action orientation.
The project “Bible unplugged” creates innovative and creative approaches to engage with biblical texts in youth work and church contexts. Young people from various regions in Germany share their perspectives and contribute to video clips designed for ecclesiastical and societal educational purposes.
Closed projects in the profile area 'Social cohesion'
Project leader
Prof. Dr. Adrian Hermann
Petra Tillessen
Staff
Yasmina Burezah (WMA)
Leonie Geiger (WHK)
Information about the project
Collaboration in research and teaching in the humanities consists primarily in creating sustained moments of intellectual intensity in the interaction between participants. In exploring the media constellations and the intellectual potential of collaborative online cultures, the project reflects on digital and analog tools for creating such intensity in the context of building a "Collaborative Humanities Research and Teaching Lab”.
- Wissenschaftsnacht (16.05.2024): 'Zugänglichkeit transdisziplinär: BarriereFREIHEIT beim Gaming und am Arbeitsplatz praktisch und spielerisch entdecken'1 (together with the Stabsstelle für Chancengerechtigkeit und Diversität45)
- SoSe 2021 seminar: Einführung in die Game Studies A46
- SoSe 2021 seminar: Einführung in die Game Studies B47
-
Hermann, Adrian (Hg.) (2021): Experimente in der digitalen Lehre: Überlegungen und Modelle jenseits einer Defizitperspektive (Publiziert über bonndoc).
- Klenk, Moritz; Lokshina, Yulia; Hermann, Adrian (Hrsg.): Setzung – Wendung – Mitschrift : Dokumentation einer Arbeitsform. Bonn: Forum Internationale Wissenschaft, 2022.48
- Interview (29.03.2022): ‘In the Spotlight: Adrian Hermann’, Universität Heidelberg49
- (Post-)Apokalyptischer Spieletag (23.07.2022): ‚Brettspiele & Tablettop-Rollenspiele, Universität Heidelberg. For more information on this please click here50.
- Lecture (23.07.2022): ‚Playing the End of the World As We know It’ 51(Prof. Dr. Adrian Hermann), Universität Heidelberg.
Contact for further information
More from the TRA 4 'Individuals, Insitutions and Societies'
About us
Learn more about goals and the organization of the transdisciplinary research area.
Offers
Information on offers, funding opportunities and events of our TRA can be found here.
Network
Here you can learn more about our network, our members and about our cooperation partners.
Links
- https://www.uni-bonn.de/en/research-and-teaching/research-profile/transdisciplinary-research-areas/tra-4-individuals/events-1/programm-wissenschaftsnacht?set_language=en
- https://www.iaak.uni-bonn.de/lets/queer-week%C2%A0
- https://www.iaak.uni-bonn.de/lets/media/queer-week-brochure.pdf
- https://basis.uni-bonn.de/qisserver/rds?state=verpublish&status=init&vmfile=no&publishid=210802&moduleCall=webInfo&publishConfFile=webInfo&publishSubDir=veranstaltung
- https://www.uni-bonn.de/de/forschung-lehre/forschungsprofil/transdisziplinaere-forschungsbereiche/tra-4-individuals/downloads/2022-03-23_demokratisierung-ringvl_flyer.pdf
- https://basis.uni-bonn.de/qisserver/rds?state=verpublish&status=init&vmfile=no&publishid=225863&moduleCall=webInfo&publishConfFile=webInfo&publishSubDir=veranstaltung
- https://basis.uni-bonn.de/qisserver/rds?state=verpublish&status=init&vmfile=no&publishid=220492&moduleCall=webInfo&publishConfFile=webInfo&publishSubDir=veranstaltung
- https://basis.uni-bonn.de/qisserver/rds?state=verpublish&status=init&vmfile=no&publishid=220486&moduleCall=webInfo&publishConfFile=webInfo&publishSubDir=veranstaltung
- https://basis.uni-bonn.de/qisserver/rds?state=verpublish&status=init&vmfile=no&publishid=230620&moduleCall=webInfo&publishConfFile=webInfo&publishSubDir=veranstaltung
- https://basis.uni-bonn.de/qisserver/rds?state=verpublish&status=init&vmfile=no&publishid=234880&moduleCall=webInfo&publishConfFile=webInfo&publishSubDir=veranstaltung
- https://basis.uni-bonn.de/qisserver/rds?state=verpublish&status=init&vmfile=no&publishid=242694&moduleCall=webInfo&publishConfFile=webInfo&publishSubDir=veranstaltung
- https://basis.uni-bonn.de/qisserver/rds?state=verpublish&status=init&vmfile=no&publishid=252406&moduleCall=webInfo&publishConfFile=webInfo&publishSubDir=veranstaltung
- https://basis.uni-bonn.de/qisserver/rds?state=verpublish&status=init&vmfile=no&publishid=252424&moduleCall=webInfo&publishConfFile=webInfo&publishSubDir=veranstaltung
- https://basis.uni-bonn.de/qisserver/rds?state=verpublish&status=init&vmfile=no&publishid=252384&moduleCall=webInfo&publishConfFile=webInfo&publishSubDir=veranstaltung
- https://basis.uni-bonn.de/qisserver/rds?state=verpublish&status=init&vmfile=no&publishid=247067&moduleCall=webInfo&publishConfFile=webInfo&publishSubDir=veranstaltung
- https://basis.uni-bonn.de/qisserver/rds?state=verpublish&status=init&vmfile=no&publishid=246995&moduleCall=webInfo&publishConfFile=webInfo&publishSubDir=veranstaltung
- https://doi.org/10.1007/978-3-658-37985-8
- https://doi.org/10.1163/26660393-BJA10025
- https://akjournals.com/view/journals/063/aop/article-10.1556-063.2022.00122/article-10.1556-063.2022.00122.xml
- https://doi.org/10.1515/ijsl-2023-0002
- https://doi.org/10.1080/08941920.2023.2223540
- https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781003303268-9/patronage-networks-hope-better-future-kristina-gro%C3%9Fmann
- https://doi.org/10.11606/issn.2176-8099.pcso.2023.196765
- https://www.dtv.de/buch/der-streitfall-44425
- https://shop.budrich.de/wp-content/uploads/2024/05/9783847417385.pdf%20
- https://www.uni-bonn.de/de/forschung-lehre/forschung-und-lehre-medien/forschungsprofil-medien/tras/tra-4/2024-10_softpower_poster.pdf
- https://www.bora.uni-bonn.de/en/mainpage?set_language=en
- https://www.uni-bonn.de/de/forschung-lehre/forschungsprofil/transdisziplinaere-forschungsbereiche/tra-4-individuals/downloads/2023-03-09_roundtable-flucht-migration_save-the-date-17-05-2023.pdf
- https://uni-bonn.sciebo.de/s/AxDyGDgivDquZan
- https://www.uni-bonn.de/de/forschung-lehre/forschung-und-lehre-medien/forschungsprofil-medien/tras/tra-4/2023-11-29_migration_roundtable-07-12-2023-_socialcard.jpg
- https://www.newschool.edu/
- https://ipnh.newschool.org/2020/07/01/artificial-intelligence-and-the-human/
- https://ipnh.newschool.org/2020/07/07/objectivity-in-the-humanities/
- https://ipnh.newschool.org/2022/12/26/ai-the-act-of-interpretation/
- https://ipnh.newschool.org/2023/05/10/mind-dependent-artifacts-artifact-dependent-minds/
- https://ipnh.newschool.org/2024/06/27/limits-of-intelligence-meaning-and-value/
- https://ipnh.newschool.org/
- https://www.uni-bonn.de/de/forschung-lehre/forschungsprofil/transdisziplinaere-forschungsbereiche/tra-4-individuals/downloads/2020-05-27_scholarships-new-york-institute-for-philosophy-and-the-new-humanities.pdf
- https://www.uni-bonn.de/de/forschung-lehre/forschungsprofil/transdisziplinaere-forschungsbereiche/tra-4-individuals/downloads/2021-06-01_new-york-summer-school-2021_cfa_engl-1.pdf
- https://www.uni-bonn.de/de/forschung-lehre/forschungsprofil/transdisziplinaere-forschungsbereiche/tra-4-individuals/downloads/2022-05-18_new-york_fall-institute-2022_cfa_engl.pdf
- https://www.uni-bonn.de/de/forschung-lehre/forschungsprofil/transdisziplinaere-forschungsbereiche/tra-4-individuals/downloads/2023-02-07_new-york_fall-institute-2023_cfa_engl.pdf
- https://www.uni-bonn.de/de/forschung-lehre/forschung-und-lehre-medien/forschungsprofil-medien/tras/tra-4/2024-01-22_new-york_fall-institute-2024_cfa.pdf
- https://www.uni-bonn.de/de/forschung-lehre/forschung-und-lehre-medien/forschungsprofil-medien/tras/tra-4/2025-03-04_fellowship_fall-institute-2025_cfa.pdf
- https://www.ktf.uni-bonn.de/faecher/religionspaedagogik/forschung/seminar-chapther
- https://www.chancengerechtigkeit.uni-bonn.de/de/stabsstelle-chancengleichheit-und-diversitaet
- https://basis.uni-bonn.de/qisserver/rds?state=verpublish&status=init&vmfile=no&publishid=191273&moduleCall=webInfo&publishConfFile=webInfo&publishSubDir=veranstaltung
- https://basis.uni-bonn.de/qisserver/rds?state=verpublish&status=init&vmfile=no&publishid=191289&moduleCall=webInfo&publishConfFile=webInfo&publishSubDir=veranstaltung
- https://bonndoc.ulb.uni-bonn.de/xmlui/handle/20.500.11811/9645
- https://www.capas.uni-heidelberg.de/interview_hermann.html
- https://www.capas.uni-heidelberg.de/apocalyptic_games.html
- https://www.youtube.com/watch?v=3XTbmxOGiPk&ab_channel=CentreforApocalyptic%26Post-ApocalypticStudies
- https://www.uni-bonn.de/en/research-and-teaching/research-profile/transdisciplinary-research-areas/tra-4-individuals/research-profile
- https://www.uni-bonn.de/en/research-and-teaching/research-profile/transdisciplinary-research-areas/tra-4-individuals/profilbereich-soziale-kohaesion#Top
- https://www.uni-bonn.de/en/research-and-teaching/research-profile/transdisciplinary-research-areas/tra-4-individuals/tra-4-start
- https://www.uni-bonn.de/en/research-and-teaching/research-profile/transdisciplinary-research-areas/tra-4-individuals/about
- https://www.uni-bonn.de/en/research-and-teaching/research-profile/transdisciplinary-research-areas/tra-4-individuals/offers
- https://www.uni-bonn.de/en/research-and-teaching/research-profile/transdisciplinary-research-areas/tra-4-individuals/network